Materialita je klíčový koncept v oblasti udržitelného zprávání a udržitelnosti obecně. Týká se toho, co je pro organizaci nebo podnik klíčové, významné a relevantní v rámci jejích environmentálních, sociálních a správních záležitostí. Jedná se o identifikaci a hodnocení aspektů a témata, která mají význam pro organizaci a její stakeholdery, a která by měla být zahrnuta do udržitelných zpráv a strategií.
Dvojí materialita je rozšířený koncept, který zohledňuje dvě roviny materiality:
Dvojí materialita tedy zohledňuje jak interní, tak externí hlediska. Organizace by měly identifikovat aspekty a témata, které jsou materialitou z hlediska obou perspektiv, a zaměřit své úsilí na monitorování, zprávání a řízení těchto klíčových záležitostí.
Materialita a dvojí materialita jsou důležité pro organizace při vypracování udržitelných strategií a zpráv, protože pomáhají určit, na co by se měla zaměřit, jaké cíle stanovit a jak efektivně komunikovat se svými stakeholdery ohledně svého udržitelného výkonu.